Online marketing is de definitie voor alle marketing methoden die online gebeuren. Het is dus alles wat je via het internet doet om je bedrijf of website te promoten. Dat maakt het een bijzonder breed begrip, want tegenwoordig gebeurt bijna alle marketing via het internet. Het tegenovergestelde van online marketing is offline marketing. Dat zijn bijvoorbeeld advertenties in kranten en tijdschriften, leaflets en flyers die je uitdeelt op congressen en beurzen en posters die je ophangt op prikborden. Alles waarmee je online reclame maakt voor je producten of diensten valt onder de noemer online marketing.
Voorbeelden van online marketing
De beste manier om dit verder toe te lichten is door een aantal voorbeelden te geven van marketingmethoden die online kunnen worden uitgevoerd.
- Zoekmachine optimalisatie.
- Zoekmachine adverteren.
- Online adverteren via websites en apps.
- Social media marketing.
- Een blog schrijven.
- Website onderhoud.
- Email marketing.
- Remarketing.
- Persberichten versturen.
- Affiliate marketing.
- Producten verkopen via platforms zoals Amazon en Bol.com.
Waarom is dit belangrijk?
Je kunt tegenwoordig niet meer onder online marketing uit. Denk aan de manier waarop jij op zoek gaat naar producten of diensten; je doet dat niet meer door de Gouden Gids te raadplegen of op advertenties te reageren, maar je doet dat door je telefoon, tablet of pc te gebruiken en een zoekopdracht in te voeren. Zo ga je op zoek naar de beste verkoper of specialist. Reclame maken online is de beste manier om klanten te werven en bekendheid te krijgen. Jij wilt bovenaan de lijst komen als iemand anders op zoek is naar wat jij aanbiedt.
De beste methode voor jou
Als jij besluit dat het tijd is om te gaan werken aan online marketing, dan moet je besluiten welke methoden voor jou het beste zijn. Dat doe je door je doelgroep te nemen en je af te vragen hoe je hen het beste bereikt. Denk na over de sociale media kanalen die ze gebruiken, hoe ze het liefste gecontacteerd worden en welke methoden ze gebruiken om jou te vinden. Aan de hand daarvan stel je je marketingmix samen en kun je beginnen. Kies een mix die handelbaar is. Het is beter om een paar online marketing methoden goed uit te voeren dan om meerdere methoden af te raffelen omdat je niet voldoende tijd hebt.
Uitbesteden bespaart geld
Er zijn voldoende online marketing bureaus en specialisten die deze werkzaamheden graag voor je uitvoeren. En, ook al vergt dat in het begin een flinke investering, het is op de lange termijn vaak voordeliger dan wanneer je het zelf doet. Je bespaart veel tijd en die tijd kun je besteden aan netwerken, klanten werven en geld verdienen. Daarnaast heeft een specialist de kennis en ervaring om er sneller een succes van te maken. Het verkeer begint snel aan te trekken en het aantal klanten neemt toe. Met deze inkomsten betaal je de kosten voor je specialist in een korte tijd af en blijven alleen de winsten nog over.