Veel mensen hebben de droom om hun eigen bedrijf op te richten. De zelfstandigheid die komt kijken bij je eigen uren indelen, het vervullende gevoel van een team opleiden, dat trekt mensen aan tot eigen baas zijn. Als je een nieuw product op de markt wilt brengen, is er echter veel waar je rekening mee moet houden. Een strategie op het gebied van je merk is essentieel als je wilt kunnen rivaliseren met andere merken. Je moet ervoor zorgen dat je product uniek is, iets nieuws biedt in de markt en dat je bedrijf een duidelijke boodschap heeft aan zijn klanten, een mission statement. Daarbij komt het belang van een mission statement kijken.
Verbinding
Een merk is niet zomaar de sticker die je op je producten plakt. Het is jouw contributie aan de wereld: jouw toevoeging in de wilde zee van vissen die ieder proberen te bewijzen dat zij de beste zwemmers zijn. Daarom geldt je merk eigenlijk niet alleen als product, maar als verbinding tussen mensen. Een strategie op het gebied van je merk is dan erg belangrijk om deze verbinding tussen mensen te realiseren. Je wilt namelijk de kernwaarden van je merk kunnen delen met je klanten, waardoor het belangrijk is om deze op de juiste manier over te brengen. Dit gaat niet zomaar, waardoor je wederom het belang van een mission statement ziet.
Doel
Niet alleen zorgt een goede merkstrategie voor verbinding, ook maakt het duidelijk waar je als bedrijf voor streeft. Met heel veel rivaliserende merken die hetzelfde product lijken vrij te geven, moet je klanten een reden geven waarom die van jou de beste is. Een strategie op het gebied van je merk geeft daardoor aan wat je belangrijk vindt in het leven en wat je hoopt te bereiken met je merk. Hierdoor worden klanten overtuigd om te geloven dat ze het met jouw boodschap eens zijn. Zo zien ze het belang van een mission statement in, die je dan kunt toepassen op advertenties en andere vormen van reclame.